Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

Μόνιμο μελισσοκομείο. Τα υπέρ και τα κατά....


Όταν ξεκίνησα την μελισσοκομία όλη μου η σκέψη ήταν να βρω μελισσοτόπια με τις ανάλογες της εποχής ανθοφορίες. Στη Ρόδο υπάρχει μεγάλη ποικιλία μελισσοκομικών φυτών. Υπάρχουν τα κύρια, εσπεριδοειδή, πεύκο, θυμάρι, ρείκι για αμιγή μέλια, και τα δευτερεύοντα που βοηθάνε τα μελίσσια να σφραγίσουν τα πλαίσια.

Πέρσι τέλη Σεπτεμβρίου μετά το πεύκο μετέφερα τα μελίσσια μου σε ένα ιδιόκτητο οικόπεδο πολύ κοντά στο σπίτι μου. Είχε ανοιξεί η ακονιζιά και μετά από λίγο το ρείκι. Μόλις μπήκε ο Δεκέμβρης άνοιξαν οι ξινιές που κράτησαν μέχρι Απρίλιο. Σ'αυτό το διάστημα στην περιοχή όχι μακρύτερα από 500 μέτρα από το μελισσοκομείο υπήρχαν μουσμουλιές, αμυγδαλιές, ασφόδελος, κουμαριές, δάφνες μυρτιές, και άλλα πολλά τα οποία δεν άφησαν νηστικά τα μελίσσια όλο το χειμώνα. Τον Απρίλιο μεγάλωσα το κοπάδι μου κόβοντας όλα τα μελίσσια σε παραφυάδες και αγόρασα μερικά ακόμα. Οπότε από τότε είχα μόνο παραφυάδες. Η άνοιξη πήγε πολύ καλά δυνάμωσαν οι παραφυάδες και τον Μάιο άρχισα να σκέφτομαι για θυμάρι. Να κάνω μεταφορά ή όχι; Δεν την έκανα την μεταφορά γιατί δεν είχα δυνατά μελίσσια και ήθελα να δώ αν δίνει το μέρος. Τελικά άνοιξε το θυμάρι. Δούλεψε καλά και αρχές Ιουλίου έκανα ένα τρύγο με θυμαρίσιο. Τέλη Ιουνίου άνοιξε ο ευκάλυπτος που κράτησε μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου. Αρχές Αυγούστου συμπλήρωσαν με ευκάλυπτο τα θυμαρίσσια που έμειναν και έκανα άλλο ένα τρύγο. Θυμάρι και ευκάλυπτος είναι πολύ καλός συνδυασμός μελιού. Βγαίνει πολύ αρωματικό το μέλι. Το κενό Αυγούστου δεν με ανάγκασε να ταίσω γιατί δούλευε ο ευκάλυπτος. Η ακονιζιά άργησε να ανοίξει φέτος αλλά ο γόνος δεν έπεσε καθόλου. Μπορώ να πω ότι από την άνοιξη όλα τα μελίσσια ήταν μπλοκαρισμένα.  Τον Οκτώβρη τα μελίσια έγιναν δεκάρια και έκοψα άλλες 10 παραφυάδες με έτοιμες βασίλισσες.

Το συμπέρασμα μου είναι το εξής:

Μόνιμο μελισσοκομείο
Αν το μόνιμο μελισσοκομείο είναι σε καλή περιοχή μπορεί να είναι το ίδιο αποδοτικό με το  νομαδικό.
Το μόνιμο σου δίνει την ευκαιρία να έχεις κοντά αποθήκη και μόνιμες κατασκευές.
Έχεις την  δυνατότητα να φυτέψεις πλήθος μελισσοκομικών φυτών.
Κυρίως δεν χρειάζεσαι μεταφορές.
Τα μελίσσια μαθαίνουν το μέρος καλύτερα αν είναι όλο το χρόνο εκεί.
Στα κατά είναι ότι πρέπει να έχεις άλλα 2 μελισσοκομία. Το ένα για τις παραφυάδες και τα αδύναμα και το άλλο για τυχόν άρρωστα. Μετά από παθήματα μόλις δω συμπτώματα αρρώστιας σε ένα μελίσσι το μεταφέρω για να μην κολλήσουν τα άλλα. 
Είναι δύσκολο να βγάλεις αμιγή μέλια γιατί συνήθως οι περιοχές που κάνουν για μόνιμο είναι κοντά σε οικισμούς αλλά από την άλλη πάντα βρίσκουν κάτι να μαζέψουν.

Νομαδικό μελισσοκομείο.
Το νομαδικό μελισσοκομείο έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να δώσει αμιγή μέλια.
Επίσης μπορεί να δώσει μεγαλύτερες ποσότητες.
Το μειονέκτημά του είναι οι μετακινήσεις που ανάλογα την περιοχή μπορεί να είναι αρκετά χιλιόμετρα.

Τα παραπάνω είναι δικές μου απόψεις από την δική μου πείρα και στη δική μου περιοχή. Δέχομαι απόψεις. Την επόμενη άνοιξη τα μισά μελίσσια θα πάνε για νομαδική μελισσοκομία και τα άλλα μισά θα μείνουν στο μόνιμο για να τελειοποιήσω τα συμπεράσματα με δυνατά μελίσσια. Θέλω να δω κυρίως τις διαφορές στις αποδόσεις.

1 σχόλιο:

  1. Φώτη συγνώμη αλλά η άποψη μου είναι ότι στη Ρόδο όλοι κυνηγάνε το θυμάρι το καλοκαίρι .Και αυτό δεν γίνεται στο μόνιμο, αν δεν πα πας στο πρώιμο, το κανονικό, και στο όψιμο.Βέβαια, αυτή είναι μόνο η προσωπική μου άποψη γιατί δεν έχω και μεγάλη πείρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή